Hold formen ved lige mens du arbejder ved dit skrivebord

Hold dig sund og frisk selvom du sidder meget ved dit skrivebord.
Hold dig sund og frisk selvom du sidder meget ved dit skrivebord.

Sundhed er et stort tema for de fleste danskere. Men hvor mange er klar over, at det er muligt at holde sig sund ved ens skrivebord, som er et møbel vi bruger rigtig meget af vores tid ved?

Arbejder du på et kontor så har du sikkert prøvet at få ondt i ryggen eller læn, ved at sidde for meget ned ved skrivebordet. Det er naturligt for kroppen at være i bevægelse og sidder man ned hele dagen, så får man kort sagt ikke holdt formen ved lige. Mange vælger at tage i fitnesscenter efter arbejde, hvilket er en god mulighed for at løse problemet med. Det er dog ikke alle der er vild med at gå i fitness. Derfor er flere kontorarbejdere begyndt at lave nogle af øvelserne på jobbet. Det kan måske lyde tosset for enkelte, men det behøver det ikke at være.

Sådan holder du dig sund i løbet af dagen ved dit skrivebord

Der findes flere gode øvelser, der kan hjælpe dig med at holde formen ved lige i løbet af arbejdsdagen, mens du sidder ved dit skrivebord. Faktisk kan du lave rigtig mange øvelser uden brug af ekstra redskaber. Og bare rolig – du behøves ikke heller ikke løbe et halvmaraton. Faktisk er 30 minutter om dagen nok, hvilket er det som sundhedsstyrelsen anbefaler.

  • Hæv dit hæve sænke skrivebord og arbejd stående. Det kan lyde underligt enkelt – og det er det også. Det er en god idé at stå op i løbet af arbejdsdagen, da det giver dine muskler variation.
  • Er du samtidig en af de mange, der oplever at have problemer med en stiv nakke i løbet af arbejdsdagen, kan du med stor succes lave enkelte strækøvelser med nakken.
  • Den tredje øvelser rammer dine skuldre og arme: Stræk armene op i luften, imens du skubber hænderne bagud. Vip hovedet modsat. Fortsæt sådan et par gange til hver side.
  • For at træne benene skal du lave en øvelse, der bliver kaldt ”siddende squat”. Her skal du forestille dig, at du erstatter din kontorstol til dit skrivebord med en sidde-position.

Det kan betale sig at træne ved skrivebordet og der er altså flere gode metoder til at træne de muskelgrupper, der belastes under det daglige arbejde på kontoret. Og hvis du ikke allerede har et hæve sænke skrivebord, så er det helt uundværligt på din ønskeseddel. Dermed kan du til enhver tid stå op og arbejde, hvilket både er befriende, motiverende og sundt.

Vær den første til at kommentere

Skriv et svar

Din e-mailadresse holdes skjult.


*